Omgaan met irritaties

Wie kent het niet

Omgaan met irritaties. Je partner doet of laat iets en dat irriteert je mateloos:

Wil jij even rustig zitten, kletst zij je oren van zijn hoofd af.
Wil jij gezellig samen zijn, moet hij zo nodig voetbal kijken.
Mannen laten alles slingeren. Vrouwen moeten altijd winkelen….
Vrouwen stellen te veel vragen. Mannen zijn gesloten als een oester…

En zo is er nog een hele waslijst te maken met mogelijke irritaties. Klein of groot, de irritaties zeggen iets over de ander én iets over jou: ze zeggen iets over de verschillen tussen jullie. Maar belangrijker nog is de vraag hoe er mee om te gaan. Uiteraard heb ik zelf zo de nodige ervaring (duh). Onderstaand suggesties uit eigen keuken.
Wat te doen als jij je irriteert:

Artikel: omgaan met irritaties1) Stop – wees bewust

Als jij je irriteert, stop dan even met wat je doet en haal diep adem. Voel je irritatie, maar reageer niet vanuit dit primaire gevoel. Wees je heel bewust van je irritatie en neem er verantwoordelijkheid voor. Het is JOUW irritatie en van niemand anders. Tel daarom tot tien voordat je wat zegt. Hoe groter je irritatie, hoe belangrijker dit advies. Adem in en uit en voel de intensiteit van je irritatie. Bijt zeker je tong af voordat je lelijke en onherstelbare dingen zegt. Je kunt in een fractie van een seconde enorme schade toe brengen aan je relatie en aan de ander. Bezint, voor je erover begint.

Artikel: omgaan met irritaties2) Stop – wacht

Ooit las ik (in een boek van Osho) het verhaal van Gurdjieff: “Toen Gurdjieff nog maar een kind van negen was, zei zijn stervende vader tegen hem: “Ik kan je niets geven behalve dit diepgaande gebeuren wat ik in mijn leven heb ervaren. Er is slechts één ding dat ik verworven heb wat ik je als erfenis kan geven: wanneer er ooit iemand boos op je is, reageer dan niet onmiddellijk, wacht vierentwintig uur en antwoord dan pas.” Na 24 uur zul je er hoogstwaarschijnlijk anders over denken dan op het moment dat je irritatie opkwam. Dan is het veiliger om de persoon in kwestie tegemoet te treden en je antwoord te formuleren. Wacht totdat je rustig genoeg bent om je in voldoende mate helder te kunnen uiten. Een groot voordeel van dit wachten is ook dat je door te wachten direct de visuele cirkel doorbreekt die vaak bij irritatie ontstaat: je reageert irritant scherp op de irritatie, wat weer irritatie oproept…. enzovoort. Wacht dus, slaap er een nachtje over en geef dan een respons als dat nog nodig is.

3) Stop – relax

We denken allemaal dat anderen dingen doen om ons expres te irriteren. Maar… dat is helemaal niet zo!!! Iedereen is veel te druk met zichzelf bezig om zich met jou te bemoeien. Neem dus niets persoonlijk. Het is niet expres, het is niet om jou te irriteren. Dus relax, zoek rust en ontspanning. Ga even wandelen of zo. Of span kort je spieren aan, om dan weer te ontspannen. Sla niet dicht, blijf in beweging. Bij E-motion, blijf in beweging! Sla niet dicht, maar doe gewoon even wat anders, neem even afstand.

Artikel: omgaan met irritaties4) Stop – onderzoek

Het is best handig om te (h)erkennen wat je zo triggert als jij je irriteert. Begrijp het, begrijp jezelf! Waarom ben je zo geïrriteerd, waarom zo overstuur. Soms kunnen hele kleine dingen je humeur verpesten, maar waarom? Doe aan zelfonderzoek en laat de reactie op je irritatie maar even voor wat het is: een primaire emotionele reactie.

Doe een stukje zelfonderzoek en wees eerlijk:
– vaak irriteer jij je omdat het gewoon niet gaat zoals je wilt…..
– bedenk wat de irritatie mogelijk zegt over jezelf – over je schaduwen: eigenschappen van jezelf
waar je niet echt blij mee bent. Als je die terug ziet in een ander ben je reuze geïrriteerd.
– misschien is het vroegere pijn. Eén van je triggerpoints is geraakt. Waar gaat het over?
– meet met slechts één maat; misschien vertoon jij hetzelfde (irritante?) gedrag?
– misschien ook wil je gewoon aandacht?

Omgaan met irritaties

5) Stop – relativeer

Tja, je irriteert je. Duidelijk. Maar hoe belangrijk is dit onderwerp nou eigenlijk? Haha, waar gaat dit over? Waar gaat het werkelijk over?? De mind kan van hele kleine dingen soms een halszaak maken. Als je moe en gestrest bent kan alles je wel irriteren…. Dus relativeer en kijk hoe het zijn plaats heeft in het geheel. Misschien kom je dan tot de conclusie dat het helemaal niets voorstelt. Het is jouw keuze. Blijf je geïrriteerd? Stel je prioriteiten! Neem verantwoordelijkheid! Wees creatief! Los de situatie bijvoorbeeld eens op met humor!! Overdrijf je irritatie is zo enorm dat het lachwekkend wordt. Lach er dan samen om. Pfffff dat is lekker.

6) Stop – deal er NU mee

Niet(s) meer onderdrukken, niet(s) meer uitleven. Als jij je irritaties onderdrukt komen ze alleen op een later moment des te harder terug. De kans is groot dat je dan een heel vat irritatie en frustratie heen gooit (uitleeft) over iemand die je slechts minimaal triggert. Ja, net de verkeerde dus, op het verkeerde moment, op de verkeerde manier. Stop met oppotten. Stop met uitleven. Deal er NU mee en/of release op een veilige manier. Ga even lekker uitwaaien en schreeuw het uit. Voeg niets meer toe aan het irritatiereservoir.

Artikel: omgaan met irritaties7) Stop – buig je irritatie om

Uit eigen ervaring weet ik dat het makkelijk is om (lang) in je irritatie te blijven hangen. Het kan je hele avond (of langer) bederven. Zorg voor hernieuwde balans! Zorg dat je snel weer in balans komt. Feel good, always feel better. Hoe jij je ook voelt, ga er voor om je altijd beter te voelen. Doe anders, denk anders. Irritatie? Wat is het positieve ervan? Wat kan je ervan leren? Ga naar je hart, wat blijft er dan over van je irritatie? Kijk eens of je de energie achter je irritatie kunt transformeren. Hoe zou je deze energie willen gebruiken. Hoe zou jij je willen voelen? Alles waar jij je energie in stopt groeit. Ga altijd omhoog op je emotionele ladder.


Artikel: omgaan met irritatiesSharing

Sommige irritaties zijn oplosbaar, sommige niet. Door heel rustig je irritaties met elkaar te delen, kan het zo maar zijn dat de ander besluit om het “irritante” in de toekomst te laten. Gewoon omdat hij/zij dat graag wil, uit liefde voor jou, of simpel omdat hij/zij zich bewust is geworden dat zijn/haar “ding” irritant wordt gevonden. Het is verstandig om over jullie irritaties te blijven communiceren. Dat voorkomt zich opbouwende spanning en escalatie. Kortom, blijf in contact en plan een sharing. Vertel je partner hoe jij je voelt, wat het met je doet. Hou het bij jezelf; maak geen verwijten. Iemand ís niet irritant, JIJ víndt het irritant. Dat is een heel verschil. Maar het is goed om het te delen. Als je het -zonder oordeel- kunt delen, kan dat enorm opluchten.


Je kunt iemand niet veranderen.
Als jij je te veel ergert, kun jij je relatie misschien beter beëindigen.


 Uitwisselen

Naast een sharing (uitspreken zonder reactie/oordeel) kun je ook een dialoog aangaan. Door er wat uitgebreider over te praten of bijvoorbeeld door de ander te vragen hoe hij/zij de situatie ziet. Jullie kunnen ook -ieder voor zich- lijstjes maken met irritatiepunten EN de fijne dingen die je ervaart. Misschien werkt het als je die af en toe aan elkaar vertelt. Vertel 1 irritatie op 2 fijne dingen. Wees creatief, er zijn zoveel manieren denkbaar om irritatiepunten op te lossen.

Doe het eens anders

Als je niet tevreden bent met je leven, dan is het tijd om het eens anders te doen. Als je steeds hetzelfde doet, verandert er ook niets. Probeer eens de verschillen te overbruggen. Kijk eens of jij je partner ter wille kan zijn. Soms is het zo simpel om irritatie te voorkomen. Maar blijf bij jouw waarheid. Doe geen concessies op fundamentele zaken in je leven, in je zijn: je mag zijn zoals je bent, precies zoals je bent.

Accepteer elkaar

Iedereen is uniek en verschillend. We zijn allemaal op onze eigen manier gebakken. Mannen en vrouwen verschillen ook van elkaar (wist je dat al?). En het is heel simpel: je kunt iemand niet veranderen. De grootste fout die keer op keer gemaakt wordt is dat we denken dat we de ander kunnen veranderen. Niet dus! Je kunt alleen jezelf veranderen en veranderen hoe je zelf met situaties en met anderen omgaat. Bewaak en verleg dus je irritatie-grenzen. Accepteer je irritatie. Leer er mee leven, stap er over heen. Relateren is geven en nemen. Jij wat punten die je niet wil of kan veranderen, je partner ook wat punten die zo zullen blijven. Accepteer dat. Iedereen mag zijn zoals hij/zij is, precies zoals hij/zij is. Accepteer dat.


Samengevat kun je beter omgaan met irritaties door:

  • Je altijd heel bewust te zijn/worden van je irritatie.
  • Je zo veel mogelijk bewust te zijn van je irritatie-gevoel.
  • Niet direct een emotionele reactie te geven, maar te wachten tot je weer rustig bent.
  • Situaties/gedrag niet persoonlijk te nemen. De irritatie is van jou, niemand is bezig je te irriteren.
  • Te onderzoeken wat je zo triggert; en wees eerlijk!
  • Te relativeren. Hoe belangrijk is dit issue nu eigenlijk? Lach er eens om….
  • Je irritatie niet te onderdrukken of uit te leven; deal er NU mee en laat het dan los.
  • Je irritatie om te buigen: voel je altijd beter. Ga altijd omhoog op je emotionele ladder.
  • Ze te delen in een sharing. Als je ze -zonder oordeel- kunt delen, kan dat enorm opluchten.
  • Een dialoog aan te gaan, uit te wisselen. Wissel een irritatie af met 2 fijne dingen.
  • Zelf te proberen om irritatie te voorkomen.
  • Niet de ander te veroordelen en/of te proberen de ander te veranderen. Lukt toch niet!
  • De verschillen te accepteren. Iedereen mag zijn zoals hij/zij is, precies zoals hij/zij is.
  • Je irritaties te accepteren. Leer er mee leven, stap er over heen.

Wil jij je bewustzijn verruimen?

Lees meer

Verzamelartikel over bewust leven
De kracht van overtuigingen

Alles over bewustzijn en zelfonderzoek

Doe een cursus

Intimiteit begint bij jezelf

Er is helemaal niets mis met jou!!!
Er hoeft helemaal niets te veranderen, je bent perfect zoals je bent.

Intimiteit begint bij jezelf!

 


OTL, powered by Solana en Satori

 

 


Omgaan met irritaties is powered by Solana en Satori

Omgaan met irritaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *