“Witnessing Body Sensations”

 Introductie

Jullie hebben deze meditatie gedaan op onze workshop. Onderstaand staat hij nog eens summier beschreven. De meditatie heet Witnessing Body Sensations. De meditatie is bedoeld om je (lichaams)bewustzijn aan te scherpen en je zo meer en meer los te maken van de beperkingen van je conditionering(en). Witnessing Body Sensations geeft je ruimte om weer meer en meer de vreugde en overvloed te ervaren die er is.

De meeste tijd staan we op de automatische piloot en dat is jammer. Daardoor missen we zo veel. We zijn, ons diepste wezen is er niet meer bij betrokken. We gaan slapend door de dag. Iets “raakt” ons en we schieten vol automatisch in een reactie-/gedragspatroon. We zijn het ons nauwelijks bewust en gaande weg verdwijnt het genieten, verdwijnt de extase uit ons leven. Nu zijn er veel beperkende reactiepatronen, maar de meest “vervelende” is die van: “oh maar dat ken ik al”… Herken de mind die de situatie van nu direct invult op basis van de ervaringen van het verleden, inclusief de bijbehorende reactie die toen van toepassing was. Laat je niet beperken…. Zet je automatische piloot eens uit. Durf te leven! Ervaar hoe dat is.

Tantra brengt je in het hier en nu. Vol in het leven. Daadwerkelijk de rijkdom beleven van wat is. Tantra gebruikt hiervoor nadrukkelijk ons lichaam, onze senses. We zijn niet meer gewend om in ons lijf te zijn. Ons lijf brengt ons echter direct in het hier en nu. We zijn niet meer gewend om heel bewust onze senses te gebruiken. We denken meer dan we voelen. De directe waarneming is vervangen door gedachten over hoe we ons voelen: “Ik denk dat ik me gespannen voel”… Maar dit is slechts een gedachte. Voelen doe je NU, in het moment.  Het is niet mogelijk te voelen in het verleden of de toekomst. Word je steeds bewuster van wat je NU voelt en ervaar de variëteit en overvloed.

Voorbereiding

Zorg voor een gevarieerd assortiment dingen waarmee je de senses kan stimuleren. Doeken, veertjes en andere kriebel- en aanraakdingen, geurtjes, geluidsinstrumentjes etc. Maak de ruimte waarin je samen bent tot een mooie tempel. Neem ruim de tijd (min 1 uur), zet je telefoon uit, ontspan jezelf. Spreek af wie begint te ontvangen. Misschien is er iets wat je wel / juist niet nodig hebt….

Deel het met elkaar. Probeer daarna tijdens de meditatie zo weinig mogelijk te spreken (in ieder geval niet met woorden). De meditatie heeft drie delen. Zie hieronder. Veel plezier!


Deel 1. Laat je partner genieten

Stimuleer op alle mogelijke manieren de zintuigen van je partner. Wees creatief. Gebruik de dingen die er zijn of verzin ze zelf. Allerlei voorwerpen die je ziet geven een andere zintuiglijke prikkel. Gebruik ook je eigen lijf!! Gebruik je stem, je adem, je mond, je vingers, je nagels. Doe het heel rustig… Doe alles maar in slow motion. Laat het een creatief avontuur voor jullie beiden zijn. Geniet ervan…

Als je ontvangt, neem dan heel bewust waar op drie niveaus:

o Voel de stimuli, die je aangeboden worden, de aanraking, het geluid, het gevoel

o Neem waar, dat en hoe je lichaam reageert op wat er aangeboden wordt

o Wees je er van bewust, dat er “iets” is dat waarneemt; de Witness


Deel 2 – Wissel

Neem heel bewust waar op drie niveaus:

o Voel de stimuli, die je aangeboden worden, de aanraking, het geluid, het gevoel

o Neem waar, dat en hoe je lichaam reageert op wat er aangeboden wordt

o Wees je er van bewust, dat er “iets” is dat waarneemt; de Witness


Deel 3 – Samen liggen – zo lang je wilt….

Relax, ontspan. Stop met alle doen en ga lekker liggen samen. Zie maar hoe dat eruit ziet. Maak maar één energiestroom. Smelt maar lekker samen. Voel maar…. Twee lichamen worden als één. Stop met alle activiteit. Gewoon samen zijn… ZIJN.

Vergeet elkaar niet te bedanken….

Witnessing Body Sensations

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.