Duo-meditatie voor beginners – praktische oefeningen

Duo-meditatie is een geweldige manier om je relatie te verbeteren. Het is een geweldige manier om een geheel nieuw niveau van begrip en intimiteit te bereiken. Lees eerst het artikel over intimiteit als je meer wilt weten over intimiteit. Dit artikel gaat over praktische oefeningen / meditaties die je kunt doen om de intimiteit met je partner te verdiepen.

Onderdeel van een reeks van drie over duo-meditatie

Dit artikel is het eerste in een reeks van drie:

  1. Duo-meditatie voor beginners (dit artikel).
  2. Gevorderde duo-meditatie voor tantrische partners.
  3. Duo-meditatie voor experts.

We beginnen met 5 duo-meditaties voor beginners

We noemen ze beginnersmeditaties omdat je er vooraf geen vaardigheden of kennis van tantra voor nodig hebt. Het is natuurlijk leuk als je geïnteresseerd bent in tantra en/of het verbeteren van de intimiteit met je partner. Als je een beetje achterdochtig bent over (tantra)meditatie, probeer het dan en kijk of ze werken. Het zijn allemaal eenvoudige, eenvoudige oefeningen.


Waarom zou je een ​​duo-meditatie doen?

Zoals gezegd, geloof ons niet, maar probeer het zelf. Onze ervaring vertelt ons echter het volgende.

Heerlijk samen zijn

Samen zijn is niet meer zo vanzelfsprekend. We zijn altijd bezig altijd rond te rennen, vaak enigszins gestrest en / of moe. Duo-meditatie is een eenvoudige en krachtige manier om samen te zijn en te ontspannen. Een belangrijk onderdeel van de duo-meditatie is leren om gewoon samen te zijn en “niets” te doen. Het is een uitnodiging om te stoppen met de reguliere dingen en aandacht aan elkaar te besteden.

Juicy alignment

Je kunt op heel verschillende manieren samen zijn. Als je een ruzie wilt, doe dat dan. Duo-meditatie voor beginners is echter anders. Het is lichamelijker, liefdevol. Duo-meditatie is veel meer ontspannen, maar wel lekker energiek. Het is een manier om je energie een boost te geven door je lichaam weer te laten praten. Duo-meditatie is een goede manier om energie te activeren, je relatie te vitaliseren.

Verdiepen van de intimiteit

Je kunt de intimiteit tussen jullie verdiepen omdat je meer gebieden van intimiteit zult ontdekken dan alleen praten. Praten is een mooie manier om mentale afstemming te ervaren, maar lichaamstaal is iets anders. Het kan ook zijn dat deze eenvoudige meditaties jullie beider harten openen en je/jullie in een diep liefdesgevoel brengt, een diepe liefdevolle connectie. En wie weet, misschien spreken ook jullie zielen zich uit en verbinden zij zich.

Bliss – natural high!

Meditatie heeft invloed op je welzijn. Meditatie met een partner kan je een natuurlijke high geven, omdat het een neuro-chemische verandering in de hersenen kan veroorzaken, waardoor partners de ervaring van extase en gelukzaligheid samen kunnen ervaren.


5 duo-meditaties voor beginners – probeer ze!

Onderstaand vind je 5 duo-meditaties voor beginners. Je kunt ze één voor één doen of in een reeks. Je kunt een half uur plezier hebben of de hele avond. Dat is aan jou/jullie.

Voorbereiding

Lees, als je dat wilt, het artikel over de Tantra-basics als voorbereiding. Dit artikel geeft uitleg over een aantal elementaire tantrische gebruiken. Erg belangrijk is dat je een mooie ruimte maakt om samen te zijn. We noemen dit het maken van een tantrische tempel. Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden – telefoons uit dus. Start de sessie met een Namasté. Het betekent: “Ik zie het goddelijke in jou”. Met dit gebaar respecteer jij je partner en zet je de toon.

Duo-meditatie 1: gesynchroniseerde ademhaling (10-15 minuten)

Voor deze meditatie kun je zitten op elke manier die je wil, zolang je maar dicht bij elkaar zit en elkaar in de ogen kunt kijken. Raak elkaar (nog) niet aan, probeer niet te bewegen. Kijk elkaar aan in het (linker) oog. Houd je ogen open en je pupillen onbeweeglijk. Terwijl je kijkt, begin jij je adem in de gaten te houden. Word je ervan bewust hoe je ademt; kijk hoe je inademt en uitademt.

Probeer na een minuutje of langer je ademhaling te synchroniseren met de ademhaling van je partner. Forceer niets, laat gewoon gebeuren wat wil gebeuren. Wees zo aanwezig als je maar kunt. Als je gedachten afdwalen, keer dan gewoon terug naar de synchrone ademhaling en het aankijken (eye-gazing). Ontspan, lach en geniet. Zit net zo lang samen als je wilt. Het is geen uitdaging, maar jij (je geest en lichaam) moet er een beetje aan wennen. Geef het wat tijd.

Dus de basisstappen zijn:

  • Zit comfortabel met de gezicht naar elkaar toe.
  • Kijk elkaar in de poppetjes van de ogen (het linker) oog).
  • Word je bewust van je ademhaling. “Kijk” ernaar.
  • Probeer je ademhaling te synchroniseren met die van je partner.
  • Laat gewoon gebeuren wat wil gebeuren. Wees je ervan bewust.
  • Ontspan, lach en geniet.

Zie ook de gesynchroniseerd ademen (duo-meditatie) in onze meditatiebibliotheek


Duo-meditatie 2: doe een 5 minuten check-in (2 x 5 minuten)

Duo-meditatie voor koppels voor beginners - 5 minuten check-inBij Tantra draait alles om een bewust en liefdevol leven. En dat doe je ín het moment! Dus als je rondloopt met allerlei soorten mentale ballast, problemen vanuit de voorbije dag, dan helpt dat niet. Een geweldige manier om je dag af te ronden en achter je te laten – dus om verantwoordelijkheid te nemen voor je gedachten en emoties – is om een check-in van 5 minuten te doen.

Om beurten

Praat en luister om beurten. Laat bijvoorbeeld je partner beginnen te praten en jij start met luisteren. Nodig hem/haar uit om te vertellen wat hem/haar bezig houdt. En dat kan van alles zijn. Problemen met werk, lichaamssensaties of een emotionele toestand, iets met betrekking tot jullie relatie. Iets! De 5 minuten check-in gaat over ontspannen en onbevreesd praten – aandachtig luisteren.

  • Maak het jezelf comfortabel. Bepaal wie er zal beginnen.
  • Begin met praten – begin met luisteren. Vraag alleen om opheldering als het echt nodig is.
  • Draai de rollen om.
  • Bedank elkaar.
  • Gebruik meditatie 3 als je wilt.

Duo-meditatie 3: Ga voor een meting hug

Duo-meditatie voor koppels voor beginnersWe weten allemaal wat een knuffel is. De meesten van ons knuffelen echter niet op de tantrische manier. Een melting hug is een knuffel vanuit het hart en met het hele lichaam. Elke cel van je lichaam doet mee. Dus een echte knuffel van lichaam tot lichaam. Een knuffel ook in vol bewustzijn, met volledige aanwezigheid. Het is een knuffel die wel “even” mag duren. Normaal gesproken knuffelen we slechts seconden, een melting hug kan minuten duren.

Gewoon ontspannen, gecentreerd ​​op je eigen benen staan en contact maken met je partner. Ontspan en maak de voorkant van je lichaam zacht en open. Je kunt visualiseren dat jullie lichamen samensmelten. Op je uitademing zink je weg (zakt je energie) in het lichaam van je partner. Bij het inademen, laat jij je partners energie binnen en samenvloeien in de jouwe. Neem je tijd, forceer niets. Ontspan, lach en geniet.

En wees creatief. Als staan ​​te zwaar is, ga dan gewoon in de lepeltje lepeltje positie liggen. Je kunt deze knuffel van voor naar achter maar ook van achter naar voor doen. Dus als je thuiskomt, kun je hem/haar ook knuffelen in de keuken tijdens het koken. Het draait allemaal om je energetische aanwezigheid en de liefdevolle intentie om te verbinden en samen te smelten.

Dingen die je moet onthouden

  • Knuffel met je hele lichaam.
  • Blijf in balans, sta stevig op je eigen benen.
  • Ontspan en maak je lichaam zacht en open.
  • Samensmelten: bij je uitademing penetreer jij je partner zachtjes en liefdevol met jouw aanwezigheid.
  • Samensmelten: bij je inademing omhels jij je partner met je liefde.
  • Neem de tijd (minstens 2-3 minuten).
  • Ontspan, lach en geniet.

Duo-meditatie 4: geniet van de schaarpositie

duo-meditatie voor beginnersAls je de eerste drie duo-meditaties hebt gedaan, ben je er klaar voor. Als je begint, zorg er dan voor dat je lichaam warm en een beetje energiek is. Doe vooraf wat schud- of bekkenbewegingen. Volg daarna de volgende stappen:

  • Ga tegenover elkaar staan ​​en neem de tijd om contact te maken (via oogcontact).
  • Doe een stap naar voren en plaats je rechterhand op je eigen hart en plaats dan je linkerhand op het geslacht van je partner.
  • Richt je bewustzijn, je aandacht op je geslacht en je seksuele energie. Adem laag, adem in en uit door je geslacht. Duw zachtjes je energie naar beneden/naar voren op je uitademing. Zuig (de) energie (van je partner) naar binnen en omhoog op je inademing.
  • Ontspan, lach en geniet. Speel een beetje met je handen. Je mag je partner best een beetje opwinden. Blijf ademen door je geslacht.
  • Ga nu liggen in de schaarpositie (zie afbeelding). Zorg ervoor dat jullie beider geslacht elkaar raken.
  • Richt opnieuw al je aandacht, al je bewustzijn op je geslacht en je seksuele energie. Adem laag.
  • Speel een beetje met je bekkenbodem. Voel je partner, voel de warmte, maak wat vuur. Gebruik je adem om seksuele energie te verplaatsen.
  • Stop met iets te doen. Voel gewoon je partner, voel je eigen energie. Voel de warmte, voel de levendigheid. Ontspan, lach en geniet.

Duo-meditatie 5: samenvoegen zittend in Shiva / Shakti positie

duo-meditatie voor beginnersAan het einde van duo-meditatie 4 kun je van de schaarpositie naar de Shiva/Shakti-positie gaan en de synchroniciteit herstellen. Als je met deze meditatie begint, start dan met de adem synchronisatie. Ontspan, word je bewust van je ademhaling en stem af op je partner.

Maak wat vuur

Als je het een beetje koud hebt, maak dan zeker wat vuur. Het maakt voor je lichaam niet uit waar je opwinding vandaan komt. Je kunt je handen gebruiken, je bekkenbodem bewegen, je fantasie gebruiken, elkaar een lange gepassioneerde kus geven. Maak maar wat vuur en dan …

Niets doen…

Ga/blijf gewoon samen zitten. Voel wat er in je (onder)lichaam gebeurt en voel ook je partner. Voel de warmte die zich door je lichaam verspreidt. Laat jullie lichamen het woord doen. Laat jullie energieën zich verbinden en met elkaar spelen. Leer ontspannen, lachen en genieten. Samen zijn is genoeg, er is niets dat gedaan moet worden. Als er een beweging -of wat dan ook- ontstaat, laat het gebeuren. Wees zo aanwezig, zo alert, als je maar zijn kunt. Als je gedachten afdwalen, keer dan gewoon terug naar de synchrone ademhaling en voel je eigen en het lichaam van je partner. Ontspan, lach en geniet. Blijf zo lang samen zitten als je wilt. Als het te stressvol of pijnlijk is voor je lichaam, ga dan liggen.

Bedank elkaar altijd!

Of je nu één of alle meditaties hebt gedaan, vergeet niet elkaar te bedanken voor je afscheid neemt en je eigen weg gaat. Je partner is de mooiste persoon ter wereld. Als je het goddelijke in je partner kunt zien, zul je in feite overweldigd worden door dankbaarheid. Er zijn tantrische manieren om elkaar te bedanken, maar bedankt elkaar nu op je/jullie eigen wijze.


Zie het goddelijke in elkaar


Tips voor meer

Themacursussen

De wereld van duo-meditaties is heerlijk. In tantra zijn er vele. Maar ook op het gebied van relaties zijn er vele oefeningen en meditaties die de verbinding leggen tussen (gelegenheids)partners. Ben je geïnteresseerd in duo-meditatie of hoe relaties (beter/anders) kunnen werken, doe dan de themacursus “Meer intimiteit in je relatie(s)”

>> Themacursus Meer intimiteit in je relatie(s)

of

Doe de themacursus Anders Vrijen

 

Meditatiebibliotheek

Een andere manier om meer duo-meditaties te kunnen doen is door een abonnement te nemen op de meditatiebibliotheek. Demo’s, oefeningen en meer dan 100 meditaties. Een abonnement heb je al vanaf € 6 per maand.

Lees verder

5 duo-meditaties voor tantrische partners

Terug  naar Tantrische relaties
Terug naar Alles over Tantra

Verder naar de Tantra Blog


Online Tantra, zie ook ons zusje Online Tantra

Duo-meditatie voor beginners
Getagd op:        

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.