Meridiaan strekkingen

Graag maak ik jullie bekend met de meridiaan strekkingen uit het boek van Shizuto Masunaga. De oefeningen zijn bedoeld voor het openen van je meridianen en daardoor voor het verbeteren en het in balans brengen van je gezondheid. Voor mijzelf zijn het strekkingen die mijn energiehuishouding direct beïnvloeden. Door het dagelijks doen van deze meridiaan strekkingen blijf ik lekker stromen. Ik merk het verschil iedere keer weer. De meridianen zijn als het ware de rivieren, waardoor mijn levensenergie stroomt. De oefeningen helpen me de blokkades erin te verwijderen.

Spanning loslaten

Het is van groot belang om te leren spanning los te laten zodat je levensenergie (Ki genoemd in de Shiatsu) beter circuleert en je lichaamsprocessen in balans komen. Een van de beste manieren om je te ontspannen is je lichaam losjes te bewegen en vrij en gemakkelijk te ademen. Ik vind het ook heerlijk om tijdens de strekkingen die ontspanning te voelen / te laten ontstaan op de uitademing. De hele focus ligt dus op ontspannen, op het benutten van de ruimte die er ín de strekking is. De oefeningen hebben niets te maken met actief stretchen. Op je uitademing ontspan je nog meer en benut je ruimte… Uiteindelijk word je hierdoor wel leniger, maar dit is slechts een bijkomend voordeel.


Demo Meridiaan strekkingen

Toelichting

De demo begint vrij snel met de strekkingen. Lees daarom eerst onderstaande toelichting.

8 meridiaan strekkingen

We starten -als opwarmertje- met de strekking van twee hoofdbanen. Het Gouverneurvat (Yang) en het Conceptievat (Yin). Daarna volgen 6 strekkingen van steeds 2 meridiaan paren (Yin en Yang). Onderstaand staan de strekkingen op een rijtje:

  1. Het Gouverneursvat (Yang)
  2. Conceptievat (Yin)
  3. Longen (Yin) en dikke Darm (Yang)
  4. Maag (Yin) en Milt (Yang)
  5. Nieren (Yin) en Blaas (Yang)
  6. Hart (Yin) en Dunne Darm (Yang)
  7. Hartbeschermer (Yin) en Drievoudige Verwarmer (Yang)
  8. Lever (Yin) en Galblaas (Yang)

7 in- en uitademingen per meridiaan strekking

In de demo adem ik drie keer in- en uit per meridiaanpaar. Ik adviseer je echter om tijdens jouw strekkingen 7 maal in- en uit te ademen. Zo wordt elke strekking iets rustiger en krijg je meer tijd om de ruimte in de strekking te voelen en te benutten. Onze (westerse) lichamen hebben een beetje tijd nodig om zich te ontspannen en de ruimte prijs te geven. Je zal merken dat je met iedere volgende ademhaling dieper in die ruimte kan zakken.

Pauze tussen elke strekking

Tussen elke strekking is een pauzemoment, waarin je beeldend ademt. Dat kan terwijl je staat of ligt. Let op je energie, de energiestroom in je lijf, die kan zeker na de strekking van het Gouverneursvat en Conceptievat vrij stevig zijn. Zelfs zo heftig dat je een beetje wankel op je benen komt te staan. Wees niet verbaasd als de energie omhoog naar / in je hoofd spuit! Neem daarom tussen de strekkingen voldoende pauze, komt tot rust, herstel je balans, neem je energie waar. Adem ook in de pauzes minimaal 7 maal in en uit. Daarna ga je door met de volgende strekking.

Video

Als je zo ver bent start dan de video. Kijk eerst en probeer het dan zelf. Veel succes.


Reflectiemoment

Neem even de tijd om de oefening tot je door te laten dringen. Word je bewust, doorvoel je ervaring(en). Onderstaande vragen en tips helpen je daarbij.

  • Hoe was het beeldende ademen. Kon je de energie door heel je lichaam brengen / voelen?
  • Kon je de toegenomen energiestroom voelen? Bij welke strekkingen het meest?
  • Welke strekkingen waren makkelijk. Welke lastig?
  • Zoek eens uit welke organen bij je lastige strekkingen horen. Is hier een boodschap in verborgen misschien?
  • Tip: doe de meridiaan strekkingen dagelijks. Kost je weinig tijd en ze hebben een hoog rendement. Het is gezond en bijkomend voordeel: je wordt nog lenig ook!

Zoektermen

Categorie: meditatiebibliotheek

Meridiaan strekkingen
Getagd op: