10 tips om te ontspannen

Tips om te ontspannen. Spanning en ontspanning horen bij het leven. Zie ook het artikel ontspannen doe je zo. In dit artikelen 10 praktische tips om te ontspannen. Aangezien stress een structurele vorm is van spanning kun je de tips ook gebruiken als aanvulling op je stressbehandeling.

1. Neem je rust

Een open deur misschien, maar de (adrenaline) boog kan nu eenmaal niet altijd gespannen zijn. Neem als je gespannen bent dus de andere kant van de “slinger” in acht. Ontspanning door rust te nemen, je lichaam minder te laten doen. Misschien zegt je hoofd wel dat het niet kan, maar het is toch zo. Vertrouw er maar op en breng anders eerst je hoofd tot rust (zie tip 9).

2. Gooi het er eens uit

Spanning is vaak emotionele spanning. Het loopt even niet zoals je wilt. Het zit tegen, er gebeuren dingen die je niet wilt. Dat geeft spanning. Vooral in een relatie helpt het enorm als je het er even uit gooit dan. Doe een sharing of doe gewoon eens lekker gek. Release, en gooi al je frustratie er maar (veilig) uit.

3. Aanspannen en loslaten

Een mooie manier om te ontspannen is door je spieren juist eerst aan te spannen. Tense en relax heet dat. We hebben er een mooie geleide meditatie van.

4. Span je juist in

Een bekende manier om (geestelijke) spanning los te kunnen laten is fysieke uitdaging. Je kunt een lang stuk gaan wandelen, joggen en fietsen. Laat je lichaam lekker moe worden en geniet van de weldadige slaap daarna. Een kwartiertje shaken wil ook nog wel eens werken.

5. Laat je verwennen

Kun je nog niet slapen laat je dan nog even verwennen. Duik na het sporten de sauna in (inclusief dompelbad) of laat je heerlijk masseren. Je lichaam heeft gewoon even aandacht nodig en een mooie smoes om te ontspannen. Heb je een partner of goede vriend? Ontdek dan tantrische massage

6. Doe een hartmeditatie

Lekker ontspannen ademen is altijd goed voor de ontspanning. Je kunt dat prima combineren met een hartmeditatie. Op de website vind je er verschillende. Laat ik hier “de Opening” eens onder de aandacht brengen.

7. Ga naar buiten

De natuur (vrouwelijke energie) doet wonderen met een mens. Spanning ontstaat vaak doordat we voortdurend aan de mannelijke kant (denken / activiteit) zitten op een dag. Binnen, weinig beweging, erg gefocust, veel denken en/of doen. Dus ga eens naar buiten, lummel wat rond, gebruik je zintuigen. Voel de wind op je huid, reuk de bomen, hoor de vogels, proef de vrijheid. Geniet van de weldadige rust en kracht van de natuur.

8. Dans of beweeg zachtjes

Spanning maakt dat we minder bewegen en/of flexibel worden in ons lijf. Dus ontspannen doe je door het omgekeerde. Ga lekker eens dansen of breng je lichaam zachtjes en sensueel in beweging. Shaken wil ook helpen om lekker uit je hoofd en in je lijf te komen. Ontspannen gaat dan vanzelf.

9. Breng je geest tot rust

Spanning zit vaak in de mentale spanning die we voelen en die vast slaat in ons lijf. Het is misschien iets voor gevorderden, maar probeer eens via je derde oog te ademen. Die plek net boven/tussen je ogen. Doe je ogen dicht, kijk van binnen uit naar je derde oog en adem rustig in en uit. Still the mind… Als jij je ogen stil houdt komt je geest ook tot rust.

10. Droom maar lekker weg

Een andere manier om je geest wat te ontspannen is door lekker weg te dromen. Zet je zorgen maar even aan de kant en droom van betere tijden. Wat is je favoriete vakantie bestemming? Je bent er nu en geniet maar van wekenlange pret. Er zijn geen beperkingen dus je kan even leven als een god in Frankrijk.

Tips om te ontspannen

Er zijn nog meer mogelijkheden om je te ontspannen.

Huggen doe je zo!

Lepeltje lepeltje liggen

Meridiaan-oefeningen

Laat je boosheid maar varen

Vrij en ontspannen leven


Online thema cursus “Hoe krijg je rust in je hoofd”

Online cursus “Hoe krijg je rust in je hoofd

OTLflyer - hoe krijg je rust in je hoofd


Tips om te ontspannen, powered by Online Tantra

10 tips om te ontspannen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.